Sprawozdanie z wycieczki edukacyjnej „Szlakiem bohaterów „Kamieni na szaniec”

Data: 17.10.2019 r., godz. 14.23    2494
Dwudziestego września bieżącego roku pojechaliśmy wraz z klasą VIII B na wycieczkę. Mieliśmy na celu zapoznanie się z miejscami, w których toczyła się akcja książki Aleksandra Kamińskiego pt. „Kamienie na szaniec”.

Dwudziestego września bieżącego roku pojechaliśmy wraz z klasą VIII B na wycieczkę. Mieliśmy na celu zapoznanie się z miejscami, w których toczyła się akcja książki Aleksandra Kamińskiego pt. „Kamienie na szaniec”. W pierwszej kolejności udaliśmy się do Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Batorego, które było szkołą bohaterów książki. Oprowadzili nas po niej obecni uczniowie szkoły.

Po zwiedzeniu szkoły mieliśmy okazję odwiedzić Muzeum Niepodległości i Męczeństwa przy Alei Szucha. Dowiedzieliśmy się o niezwykłej brutalności, jaką jednostka Gestapo stosowała wobec osób podejrzanych. Zakatowano tu na śmierć Jana Bytnara „Rudego”. Przeżył on wprawdzie przesłuchanie Gestapo, ale zmarł w trzy dni po ratunku nazywanym „Akcją pod Arsenałem”. Kiedy opuściliśmy muzeum udaliśmy się autokarem pod pomnik Mikołaja Kopernika. Jak wiemy z książki, z okazji urodzin astronoma, Alek odkręcił metalowa tablicę, zasłaniającą na nim napis: „Mikołajowi Kopernikowi – Rodacy”. Następnie doszliśmy do najstarszej galerii sztuki w Polsce -„Zachęty”. Galeria mimo swojej długiej historii nadal działa. Od niej dotarliśmy do symbolicznego grobu Nieznanego Żołnierza upamiętniającego wszystkich poległych we wszystkich wojnach i bitwach. Od tego miejsca ruszyliśmy ulicą Długa i Bielańską do pasażu Simonsa. To tu odbyła się „Akcja pod Arsenałem”. Dowiedzieliśmy się, że w wymienionej akcji brały udział cztery sekcje atakujących karetkę przewożącą „Rudego”: „Butelki”, „Sten I”, „Sten II” oraz sekcja „Granaty”, która była ostatecznością.

Po przedstawieniu szczegółowego opisu zajść prze naszego przewodnika, udaliśmy się autokarem do Muzeum na Pawiaku. Jest to były areszt niemiecki. Więźniów przetrzymywano tam w okropnych warunkach oraz często bito i głodzono. W czasie zwiedzania zaproszono wszystkich do pomieszczenia, w którym mieliśmy odsłuchać niektórych więziennych grypsów. Po wyjściu wszyscy byli przygnębieni.

Atmosferę smutku wzmocniła jeszcze wizyta na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Odwiedziliśmy na nim tablice upamiętniającą działaczy wojennych. Okazało się, że najmłodszy z nich miał zaledwie jedenaście lat.

Mimo, iż nie lubię tego typu wycieczek, to ta wyjątkowo mi się podobała. Dzięki niej mogłem dowiedzieć się więcej o wojennej historii Polski. Uważam wyjazd za bardzo udany i pouczający. Wydaje mi się, że każdy nastolatek powinien móc poznać przeszłość swojego kraju „z bliska” i dowiedzieć się, jak wiele ludzie mieli sił, by wytrzymać udrękę i bronić swojego kraju.

Bartosz Kołodziejski kl. VIIIc




Dnia 20 września całą klasą 8c wyruszyliśmy do Warszawy. Chodziliśmy śladami utworu ,, Kamienie na Szaniec” A. Kamińskiego. O godz. 8:20 zebraliśmy się pod szkołą, a ok. godz. 8:30 wraz z klasą 8b ruszyliśmy w drogę.

Naszym pierwszym celem było II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Batorego. W czasach bohaterów przedstawionych w lekturze szkoła ta była gimnazjum. Tam rozpoczęła się przyjaźń bohaterów książki. Wszyscy należeli też do drużyny harcerskiej ,,Pomarańczarnia”.

Następnym miejscem, które odwiedziliśmy było muzeum w al. Szucha. Jest to miejsce o smutnej historii. To tam torturowano fizycznie i psychicznie wielu Polaków. Mogliśmy zobaczyć w jakich warunkach więźniowie czekali na przesłuchania. Siedzieli oni w pomieszczeniach zwanych tramwajami, skierowani tyłem do strażników. Nazwy cel wzięły się od ustawienia. W pomieszczeniach stały jedno lub dwuosobowe krzesła ustawione w sposób przypominający siedzenia w tramwaju. Na ścianach zaś miejscami były wydrapane różne inicjały i napisy. Widzieliśmy też cele pojedyncze przeznaczone dla więźniów, którzy mogli wiedzieć więcej.

Po zwiedzeniu muzeum przy al. Szucha udaliśmy się na spacer po Warszawie. Poszliśmy pod pomnik Mikołaja Kopernika. W tamtym miejscu doszło do akcji małego sabotażu. W lutym 1942 r. Alek zdjął niemiecką tablicę z pomnika, a następnie schował ją w zaspie. Później ruszyliśmy ku galerii ,,Zachęta”. Potem poszliśmy pod Grób Nieznanego Żołnierza. Dalej ruszyliśmy trasą więźniarki. Przechodziliśmy ul. Długą i Bielańską.

Byliśmy też pod Arsenałem. To tam odbywała się akcja odbicia Rudego.

Zobaczyliśmy też muzeum na Pawiaku. Tam trzymani byli więźniowie m.in. z al. Szucha. Przygnębiający był moment, w którym aktorzy czytali listy z Pawiaka i Serbii. Pawiak buł więzieniem męskim, a Serbia żeńskim.

Ostatnim celem naszej wycieczki był Cmentarz Wojskowy na Powązkach. To tam spoczęli bohaterowie książki. Była to najsmutniejsza część wycieczki, ponieważ widzieliśmy groby młodych ludzi, którzy zginęli w walce o kraj. Pomimo przygnębienia czuć było też radość i dumę. Gdyby ci ludzie nie walczyli moglibyśmy nigdy nie odzyskać kraju

Wycieczka podobała mi się, ponieważ dzięki niej lepiej poznałam historię lektury, ale tez własnej ojczyzny.

Monika Bojko






Sprawozdanie z wycieczki edukacyjnej „Szlakiem bohaterów „Kamieni
na szaniec””.




20 września wspólnie z klasą VIII b i wychowawcami wybraliśmy się na wycieczkę edukacyjną „Szlakiem bohaterów „Kamieni na szaniec””. Wycieczka do Warszawy miała konkretny cel: przybliżyć nam miejsca, wydarzenia i postacie opisane w książce oraz obraz życia w okupowanej Warszawie.

Po dotarciu do stolicy odwiedziliśmy II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Batorego, do którego uczęszczali: Rudy (Jan Bytnar), Alek (Aleksy Dawidowski) i Zośka (Tadeusz Zawadzki). Poznaliśmy po części historię szkoły, która powstała w 1918 roku. Na zakończenie obejrzeliśmy prezentację dotyczącą „Akcji pod Arsenałem”.

Następnie udaliśmy się na Al. Szucha do Muzeum Walki i Męczeństwa – dawnej siedziby Gestapo. Tu torturowano i męczono Polaków, tutaj również przesłuchiwany był „Rudy” – jeden z bohaterów książki. Obejrzeliśmy zabytkowe cele, w których na ścianach widniały napisy świadczące o męstwie i patriotyzmie przetrzymywanych tu ludzi.

Po krótkiej przerwie w autokarze, rozpoczęliśmy spacer po Warszawie. Udaliśmy się pod pomnik Mikołaja Kopernika, gdzie miało miejsce usunięcie niemieckiej tablicy przez „Alka”, następnie pod gmach galerii „Zachęta”, gdzie chłopcy zdjęli flagi niemieckie. Zatrzymaliśmy się na chwilę przed Grobem Nieznanego Żołnierza i ruszyliśmy szlakiem więźniarki pod Arsenał. Jest tam pomnik upamiętniający Akcję pod Arsenałem, którą przeprowadziła Grupa Szturmowa Szarych Szeregów. Odbito „Rudego” i 25 innych więźniów, którzy byli przewożeni z Al. Szucha na Pawiak.

Przedostatnim punktem naszej wycieczki było Muzeum Więzienne na Pawiaku. Obejrzeliśmy makietę więzienia, wystawy eksponatów, niektóre z cel, w których przetrzymywano więźniów. Odsłuchane w tym miejscu nagranie grypsów najbardziej zapadło mi w pamięci.

Ostatnim z odwiedzonych przez nas miejsc był Cmentarz Wojskowy na Powązkach. Pełni zadumy przemierzyliśmy Aleję Zasłużonych, na której spoczywają walczący w batalionie „Zośka”.

Ten wyjazd do Warszawy na pewno na długo pozostawi w nas niezapomniane wrażenia i przeżycia, ponieważ zobaczyliśmy na żywo miejsca i ślady bohaterów, o których mówi cała Polska.

Hubert Miaz

Kl. VIII c