Wycieczka klasy VI B I VII D do Centrum Nauki Kopernik i na Stadion Narodowy

Data: 05.11.2023 r., godz. 10.20    167
Dnia 19 października br. uczniowie klasy VI b i VII d wybrali się na wycieczkę do pobliskiej Warszawy, aby zwiedzić Centrum Nauki Kopernik i Stadion Narodowy im. Kazimierza Górskiego.

Dnia 19 października br. uczniowie klasy VI b i VII d pod opieką Pani Ewy Dziury, Pani Moniki Nałęcz, Pani Agnieszki Madajczak i Pani Lidii Sobieraj wybrali się na wycieczkę do pobliskiej Warszawy, aby zwiedzić Centrum Nauki Kopernik i Stadion Narodowy im. Kazimierza Górskiego.

Podróż upłynęła nam zadziwiająco szybko. Zanim się obejrzeliśmy, byliśmy już na miejscu i wtedy okazało się, że jesteśmy trochę za wcześnie, gdyż budynek Centrum Nauki Kopernik nie został jeszcze otwarty. Aby nie marznąć, wybraliśmy się na pół godziny do pobliskiej galerii. Tam mogliśmy pospacerować, odpocząć lub zjeść. O godz. 9:00 Centrum zostało już otwarte i wszyscy weszliśmy do środka. Poczuliśmy zmianę temperatury, ponieważ na zewnątrz było chłodno, a w środku ciepło. Od razu udaliśmy się do szatni, aby zostawić wierzchnie okrycia. Następnie, przed wejściem przez bramki, pan z obsługi przedstawił nam wszystkie zasady, których powinniśmy przestrzegać. Na I piętrze w strefie eksperymentowania dowiedzieliśmy się, jaki wpływ na przyrodę ma działalność człowieka. Duża część ekspozycji poświęcona została budowie i funkcjonowaniu ludzkiego ciała. Kolejną niespodzianką była dla nas wystawa muzyczna. Dzięki zgromadzonym eksponatom mogliśmy zrozumieć, jak powstaje dźwięk, jak rozchodzą się fale dźwiękowe, a także w jaki sposób działa narząd słuchu. W majsternii w atmosferze zabawy mogliśmy zmierzyć się z wyzwaniami inżynieryjnymi, konstruktorskimi i logicznymi. Mnie najbardziej spodobał się mikrofon, który zniekształcał głos, a osoba, która założyła słuchawki, mogła go usłyszeć. Gdy zwiedziliśmy już prawie wszystkie eksponaty, udaliśmy się do planetarium. Weszliśmy do sali z wygodnymi krzesłami i ekranem, który miał kształt kuli. Mogliśmy zobaczyć gwiazdy, planety, układ słoneczny oraz posłuchać o nich różnych ciekawostek. Uczestniczyliśmy w seansie „Rejs po niebie”. Dowiedzieliśmy się, czym tak naprawdę jest gwiazdozbiór, odszukaliśmy na niebie mitologicznych herosów, poznaliśmy widoczne konstelacje gwiazd i posłuchaliśmy, jak opisywano je w różnych kręgach kulturowych. Wspólnie przyglądaliśmy się niebu widocznemu z południowej półkuli naszej planety, gdzie dostrzegliśmy sylwetkę Centaura i słynny Krzyż Południa. Przekonaliśmy się, co Inkowie sadzili na temat pochodzenia Drogi Mlecznej. Później pan prowadzący opowiadał nam o życiu Mikołaja Kopernika. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek związanych z tym niesamowitym naukowcem. Mikołaj Kopernik był lekarzem, prawnikiem, urzędnikiem i fizykiem. Zajmował się również matematyką. Oczywiście najbardziej znany jest ze stworzenia heliocentrycznego modelu Układu Słonecznego. Po wyjściu z sali, byliśmy zachwyceni. Mieliśmy czas wolny, który mogliśmy wykorzystać na zwiedzanie, bądź na odpoczynek. Niestety czas szybko upłynął i udaliśmy się do autokaru, którym dotarliśmy do Stadionu Narodowego. Na miejscu przywitała nas pani przewodnik. Wszyscy byliśmy bardzo podekscytowani. Najpierw udaliśmy się na trybuny. Pani zdradziła nam wiele ciekawostek  związanych z tym miejsce. Dowiedzieliśmy się, że na trybunach areny znajduje się ponad 58 tysięcy miejsc dla kibiców, w tym 111 dla osób niepełnosprawnych. Do dyspozycji są też 62 loże VIP. Na Stadionie Narodowym może się zmieścić 80 tysięcy osób. Składa się on z ośmiu kondygnacji o zróżnicowanej wysokości. Najwyższy punkt stadionu znajduje się na czubku iglicy na wysokości 112 metrów. Posiada on rozsuwany dach wykonany z włókna szklanego pokrytego warstwą teflonu. Mieliśmy szczęście, bo podczas naszego zwiedzania dach był rozsunięty. Główną areną jest płyta boiska i trybuny. Pierwszy mecz piłkarski odbył się w 2012 roku pomiędzy Polską a Portugalią i zakończył się bezbramkowym remisem. To największa arena organizująca liczne imprezy. Odbywają się na nim wydarzenia sportowe, ale także muzyczne czy rozrywkowe. Na stadionie były organizowane liczne koncerty, takich gwiazd jak: Ed Sheeran, Beyonce, The Rolling Stones czy Pink. 10 października 2021 roku Stadion Narodowy otrzymał imię Kazimierza Górskiego, legendarnego trenera polskiej kadry narodowej, odnoszącej pod jego kierownictwem największe sukcesy w historii polskiej piłki nożnej. Myślę, że wiele osób zaciekawił ten temat. Następnie zostaliśmy zaprowadzeni do sali konferencyjnej. To tam odbywają się wywiady na parę dni przed meczem. Sala może być również wynajmowana przez firmy. Chwilę później, wyszliśmy na zewnątrz, aby zobaczyć murawę. Niestety, nie mogliśmy jej dotknąć. Po zrobieniu klasowego zdjęcia, poszliśmy do pomieszczenia, na które wszyscy długo wyczekiwali. Była to szatnia Reprezentacji Polski. Można było zrobić zdjęcia koszulek naszych zawodników. Pani opowiadała nam mnóstwo ciekawostek o naszej reprezentacji i o osobach, które używały tej szatni. Byliśmy też w pomieszczeniu, które zostało poświęcone Mistrzostwom Europy w piłce nożnej 2012 r. Mogliśmy zobaczyć ponownie koszulki naszych zawodników, puchary, piłkę i buty podpisane przez piłkarzy, szaliki oraz mnóstwo zdjęć z tego okresu. Naszą uwagę zwróciła również makieta stadionu narodowego.

Po zakończeniu zwiedzania stadionu, podziękowaliśmy pani przewodnik i udaliśmy się do autokaru. Podróż odbyliśmy bez żadnych trudności. Po dojechaniu na miejsce rozeszliśmy się do domów.

Nasza klasa uznała, że była to jedna z najlepszych wycieczek. Mimo niskiej temperatury, świetnie spędziliśmy czas. Dla fanów sportu i nauki to idealne miejsca do zwiedzania. Serdecznie polecamy!