„Wolność, godność, honor – tego nic nie zastąpi.
Powstańcom chwała, Warszawa nie zapomni.”
Hemp Gru
W tym roku szkolnym, na przestrzeni trzech miesięcy, uczniowie kl. VI b pod opieką Pani Ewy Dziury i Pani Moniki Nałęcz realizowali zadania wynikające z przystąpienia do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „BohaterON – włącz historię”, którego celem jest upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego. Organizatorami ww. przedsięwzięcia jest Fundacja Sensoria i Fundacja Pokolenie Kolumbów, a sam projekt został objęty patronatem Ministra Edukacji i Nauki.
Na początku uczniowie zostali wprowadzeni w tematykę Powstania Warszawskiego, poznali losy Powstańców Warszawskich i biogramy żyjących jeszcze bohaterów tamtego okresu. Obejrzeli odcinek programu „Co za historia”, który dotyczył Powstania Warszawskiego, i w oparciu o zdobyte wiadomości wykonali plakaty dotyczące wybranych zagadnień poruszonych w filmie, które zostały zaprezentowane i omówione w klasie. W czasie zajęć z wychowawcą uczniowie wysłuchali słuchowiska "Mały" roznosiciel nadziei i zrealizowali zadania z nim związane. Układali plan wydarzeń, dyskutowali o emocjach i uczuciach bohaterów, a także dokonali interpretacji fragmentu wiersza Krystyny Krzewskiej "Mądrość". Na zajęciach języka polskiego poznali opowiadanie Magdaleny Górskiej "Iskra nadziei". Jego główną bohaterką jest 11-letnia Janka, która mieszka w Warszawie przy ul. Złotej, a wydarzenia, o których opowiada, obejmują czasy II wojny światowej. Dzięki prowadzonemu przez dziewczynkę pamiętnikowi uczniowie mogli poznać wydarzenia sprzed prawie 80 lat. Dowiedzieli się, jak wygląda 1 sierpnia 1944 oczami ich rówieśniczki, co miało miejsce w Warszawie, czy Iskra, niebieski szmaciany konik uszyty przez babcię Zosię, dodawał otuchy w czasach niepokoju. Uczniowie uzmysłowili sobie, jakim koszmarem jest wojna, słuchając opowiadania dziecka, które straciło dzieciństwo, poczucie bezpieczeństwa, docenili siłę przyjaźni, marzeń i nadziei w życiu człowieka. Pracując w grupach, układali pytania do ilustracji, zapisywali skojarzenia do słów związanych z opowiadaniem, a także odpowiadali na pytania dotyczące fabuły opowiadania.
Kolejnym działaniem była lekcja historyczna w Muzeum Historycznym w Legionowie. To tam uczniowie poznali ciekawe karty historii związane z naszym miastem, także w okresie II wojny światowej, oraz oglądali wiele niepowtarzalnych eksponatów – świadectw minionych czasów. Dyskutowali na temat dorastania i życia dzieci i młodzieży w warunkach wojennych, a pod koniec ułożyli definicję bohatera.
Efektem działań uczniów jest także wpis na portalu www.dumnizpowstancow.pl – wirtualnym miejscu pamięci i dumy z Powstańców Warszawskich wyrażający wdzięczność, uznanie oraz refleksję na temat uczestników i wydarzeń, które miały miejsce w polskiej historii 79 lat temu.
Realizacja projektu została zwieńczona sprawozdaniem przesłanym do organizatorów. W odpowiedzi na nie opiekunowie i uczniowie otrzymali ciepłe słowa uznania: „Doceniamy Państwa zaangażowanie w edukację patriotyczno – historyczną i przeprowadzenie ciekawych zajęć tematycznych. Wierzymy, że działania prowadzone wśród młodzieży pozwolą podtrzymywać pamięć o Powstaniu Warszawskim i jego uczestnikach oraz zrozumieć pojęcie współczesnego patriotyzmu.” Zachęcamy innych do podobnych działań. Na pewno warto.
Opiekunowie: Ewa Dziura i Monika Nałęcz