Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0 - marzec

Data: 24.03.2024 r., godz. 16.30    218
W marcu uczniowie klas 0-3 podczas realizacji zadań z projektu Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0 zmierzyli się z bardzo ważnym tematem w rzeczywiści szkolnej, jakim jest lęk.

Zanim przyjrzeli się różnym lękom, jakie towarzyszą im na co dzień, odbyła się dyskusja na temat, co człowiek czuje, gdy ogarnia go lęk czy strach. Najczęściej padały odpowiedzi, że lęk to złe samopoczucie, ,,podły nastrój”, który pojawia się, gdy się czegoś boimy lub obawiamy. Towarzyszą wtedy emocje przerażenia, smutku, złości, gniewu czy zakłopotania.


W czasie realizacji zadań rozmawiali o tym, czego się boją, co nie daje im spać, ale także szukali sposobów radzenia sobie z tymi trudnościami.


Rozważając bolesne strony lęku w toku różnorodnych działań dostrzegli również jego pozytywną stronę. Odrobina lęku w różnego rodzaju trudnych sytuacjach jest niezbędna dla naszego zdrowia psychicznego, odnoszenia sukcesów w życiu, a czasami nawet przetrwania. Uczniowie dostrzegli, że zdrowa dawka lęku pozwala nam uniknąć zagrożeń. Jako przykład podali przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, np. na drodze, nad wodą.


Podczas warsztatów w 3-4 osobowych grupach tworzyli mapę myśli, dopisując skojarzenia do wylosowanych słów. Następnie odbyła się dyskusja. Uczniowie wypowiadali się na temat sytuacji, które wywołują u nich lęk, wiążą się ze strachem i niepokojem. Padały między innymi takie odpowiedzi: nieprzygotowanie do lekcji, choroba bliskich, trudne zadania, kłótnia z kolegą, występy przed klasą, samotność, kontakt z nieznajomymi.


W formie komiksów tworzyły historyjkę o strachu, która zaczyna się strasznie a kończy wesoło.


Tworzyły także obrazek potwora, który prezentował to, czego się boją, następnie dodawały mu elementy, które sprawiały, że stawał się śmieszny. Działania te uświadomiły dzieciom, że często ,,strach ma wielkie oczy” i nie warto bać się na ,,zapas”.


Z wykorzystaniem książki ,,Laszko boi się ciemności” oswajały strach przed ciemnością.


Podsumowanie zajęć były 5 minutowe ćwiczenia wyciszająco – relaksacyjne, które sprzyjały niwelowaniu różnych stanów lękowych. Dawały możliwość dostrzegania i porównania, co dzieje się z organizmem człowieka w czasie lęku, a tym kiedy jest zrelaksowany i spokojny. Ćwiczenia przyczyniły się do umiejętności wyciągania wniosków traktujących o sposobach radzenia sobie w trudnych sytuacjach.


W dniu 18 marca zorganizowany został Europejski Dzień Mózgu.  


Uczniowie obejrzeli film edukacyjny ,,Mózg, czyli o tym co nami steruje”, uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez P. Elżbietę Pogodę ,,Jak działa mózg?” oraz rozwiązywały zagadki wizualne.


Dzień ten miał na celu promocję zdrowego trybu życia oraz uświadomienie jak duży wpływ ma styl naszego życia na funkcjonowanie mózgu. Uczniowie dowiedzieli się, że o mózg należy dbać poprzez wykonywanie badań kontrolnych, prawidłowo się odżywiać, wykonywać ćwiczenia poprawiające kondycję mózgu, przeznaczać odpowiedni czas na sen.


 


Wnioski:


Uczniowie-


Rozumieją czym jest lęk, strach i jak sobie z nim radzić.
Dostrzegają pozytywną stronę lęku, jego wpływ na życie psychiczne człowieka.
Rozumieją, że strach jest naturalną reakcją i nie należy się go wstydzić.
Są otwarci w wypowiadaniu swoich lęków, wiedzą jak i gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach.