uwalnia słowa tych, którymi kieruje lęk”
Anna Czujak
Uczniowie klasy IV b pod kierunkiem Pani Ewy Dziury i Pani Moniki Nałęcz wzięli udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Mutyzm wybiórczy – o lęku bez lęku”. Został on objęty honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka. Celem ww. przedsięwzięcia było rozpowszechnienie wiedzy o zaburzeniu lękowym, jakim jest mutyzm wybiórczy. Uczniowie w czasie zajęć z wychowawcą poznali, czym jest zaburzenie lękowe nazywane mutyzmem wybiórczym, a także wykazali się wiedzą, rozwiązując zadania o trzech stopniach trudności. Zwieńczeniem projektu było napisanie pracy na temat: Jak rozumiesz słowa „Milczenie nie zawsze jest złotem” w odniesieniu do omawianego zagadnienia oraz wykonanie plakatu. Wszyscy uczniowie sprostali ww. wymaganiom i poradzili sobie z nimi na medal. A oto fragmenty kilku prac zredagowanych przez uczniów: „Powiedzenie „Milczenie jest złotem” w szczególny sposób dotyczy osób dotkniętych mutyzmem wybiórczym. Sytuacja stresowa nie pozwala im mówić. Osoby te chciałyby się odezwać, ale strach nie pozwala im tego zrobić. Najlepiej czują się w swojej strefie komfortu. Gdy tylko coś lub ktoś zakłóci ich spokój, przestają mówić, ściszają głos lub odwracają się od przypadkowego obserwatora.” „Dziecko dotknięte mutyzmem wybiórczym, jeśli nie otrzyma odpowiedniej pomocy, będzie nieszczęśliwym człowiekiem. Może czuć się wykluczone społecznie.” „Ludzie z mutyzmem wybiórczym często są odbierani jako dziwni i aspołeczni.” „Milczenie dla takiego dziecka jest ogromnym cierpieniem. Potrzebuje ono zrozumienia i pomocy w pokonaniu lęku przed rozmową.” „Milczenie w przypadku osób dotkniętych mutyzmem wybiórczym jest lękiem, strachem, niepokojem. Każdy z nas jest inny: jeden wysoki, drugi niski, gruby czy chudy, wesoły i smutny. Niektórzy mają białą cerę, inni żółtą lub ciemną. Mimo różnic, jakie nas dzielą, powinniśmy akceptować wszystkich takimi, jacy są.” „Postawienie właściwej diagnozy jest bardzo ważne. Dzięki temu osoby dotknięte tym zaburzeniem oswajają się ze swoim strachem i powoli mogą cieszyć się pełnią życia, a także spełniać swoje marzenia.” „W naszym kraju październik jest miesiącem na temat świadomości mutyzmu wybiórczego. To problem bardzo wielu osób, nie tylko dzieci, ale również nastolatków i dorosłych. Cieszę się, że wzięłam udział w tym projekcie i poznałam, na czym polega zaburzenie lękowe – mutyzm wybiórczy. Teraz jestem w stanie rozpoznać osobę z tym problemem i będę wiedziała, jak się zachować wobec niej.”
Dzięki realizacji zaplanowanych zadań uczniowie uświadomili sobie, iż milczące dzieci, które są wśród nich, z powodu lęku często nie mają możliwości zabiegania o swoje prawa, nie mogą sygnalizować swoich potrzeb i pragnień, nie są w stanie obronić się przed przemocą, osamotnieniem i izolacją. Wiedzą, iż mogą pomóc osobom z mutyzmem wybiórczym „wyjść z milczenia”.
Zachęcamy wszystkich do promowania postaw życzliwości, otwartości i empatii. Okażmy serce drugiemu człowiekowi. Nie bądźmy obojętni na potrzeby innych.
Uczniowie kl. IV b