Klasa 6d z wizytą w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku – 20 października 2022 r

Data: 25.10.2022 r., godz. 18.00    618
Uczniowie 6d zwiedzili wystawę stałą: Dla Rzeczypospolitej. Józef Piłsudski 1867 – 1935 oraz uczestniczyli w warsztatach: ,,A ja widzę to tak…? Jak klocki lego pomagają zrozumieć historię?”


,,Nikt nie wie, jak wiele jest we mnie zawsze małego Ziuka – to słowa, które wypowiedział Józef Piłsudski, gdy był już dorosłym, bardzo znanym człowiekiem. Ale kim był mały Ziuk, zanim stał się wielkim Józefem? Co go fascynowało, czym się interesował, a czego bał chłopiec, którego nazwisko można znaleźć dziś na ulicach w prawie każdym polskim mieście? Co spowodowało, że został bohaterem? Czy po prostu taki się urodził?”.

Uczniowie 6d szukali odpowiedzi na te pytania zwiedzając wystawę stałą: Dla Rzeczypospolitej. Józef Piłsudski 1867 – 1935 oraz w czasie warsztatów: ,,A ja widzę to tak…? Jak klocki lego pomagają zrozumieć historię?”

Osią opowieści wystawy stałej były kolejne etapy życia bohatera, począwszy od dzieciństwa i młodości w Zułowie, Wilnie i Charkowie, poprzez lata zesłania syberyjskiego, walki podziemnej – mozolnego budowania struktur konspiracyjnych, walki słowem i rewolwerem – w szeregach PPS, tworzenie ruchu wojskowo – niepodległościowego, bezpośrednią walkę zbrojną o niepodległość i granice Rzeczypospolitej, budowę zrębów odrodzonego państwa, aż po działalność polityczną do schyłku życia, czyli mit i legenda walki oraz służby Józefa Piłsudskiego dla Ojczyzny.

W części warsztatowej uczniowie 6d zapoznali się z wybranymi wypowiedziami Józefa Piłsudskiego. Do ich interpretacji prowadzący zajęcia wykorzystali metodę lego – logos, czyli technikę wzmacniającą umiejętności abstrakcyjnego myślenia, słuchania innych, pracy zespołowej oraz dyskutowania. W efekcie postały wizjonerskie konstrukcje z klocków lego. Warsztaty zaakcentowały inne spojrzenie na rozumienie historii, a uczniowie świetnie się na nich odnaleźli.
Lekcja historii w Muzeum Józefa Piłsudskiego była okazją do kształtowania kompetencji i umiejętności takich jak: współpraca, komunikacja i umiejętność dyskusji.
Najważniejszym celem zajęć historycznych w Sulejówku było przede wszystkim spotkanie, relacja i dialog międzypokoleniowy.

Agnieszka Madajczak
Arletta Marzęcka