Mistrzowie Kodowania

Liczba odwiedzających: 2946
MISTRZOWIE KODOWANIA (25 LISTOPADA 2015)

W roku szkolnym 2014/2015 nasze szkoły należące do Zespołu Szkół w Legionowie przystąpiły do programu Mistrzowie Kodowania, którego głównym patronem jest firma Samsung oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej. W Szkole Podstawowej nr 8 koordynatorem realizacji programu jest pani Elżbieta Baczewska, a w Gimnazjum nr 4 pani Agnieszka Czarkowska, nauczycielki informatyki.

Przed przystąpieniem do prowadzenia lekcji z uczniami obie nauczycielki przeszły 16 godzinne weekendowe szkolenia. Pani Elżbieta Baczewska rozpoczęła pracę z uczniami klasy 4a, dziś 5a, z innowacją matematyczno-informatyczną „Na planecie Info-Mat” oraz z grupą uczniów klasy 3 b i 3 d w ramach koła matematyczno-informatycznego. Pani Agnieszka Czarkowska realizuje zadania z uczniami klas innowacyjnych, matematyczno-informatycznych.

Celem realizacji programu w naszych szkołach było przeprowadzenie cyklu 16 zajęć 90 minutowych, dzięki którym dzieci i uczniowie klas starszych poznali tajniki programu Scratch. Dzięki tej umiejętności powstawały proste gry komputerowe, ciekawe animacje w których wykorzystano nowe możliwości programu Scratch. Uczniowie pracując z programem pobudzali swoją wyobraźnię, rozwijali myślenie kreatywne i doskonalili umiejętności analityczne.

Chcąc pochwalić się osiągnięciami naszych uczniów i zachęcić inne szkoły do udziału w programie Mistrzach Kodowania 9 kwietnia 2015r. nauczycielki przeprowadziły warsztaty dla uczniów i nauczycieli z legionowskich szkół dotyczące obiektowego języka programowania – Scratcha. Uczniowie zostali podzieleni na grupy reprezentujące gimnazjum i szkołę podstawową i pod kierunkiem uczniów z klasy 4a Szkoły Podstawowej nr 8 i 2vb Gimnazjum nr 4 przystąpili do kodowania. Każda grupa tworzyła swój projekt. Uczniowie szkoły podstawowej przygotowali projekt „Kot goni mysz”, uczyli się, jak zmieniać kostiumy postaci i mieli czas na zaproponowanie własnych pomysłów. Gimnazjaliści zaś tworzyli swój oryginalny labirynt z przeszkodami i niespodziankami. Po dwugodzinnej pracy każda grupa zaprezentowała jej efekty podczas wspólnego spotkania. Atmosfera w trakcie warsztatów była bardzo twórcza. Uczniowie rewelacyjnie współpracowali, a nauczyciele mogli wymienić się doświadczeniami.

Podczas uroczystego otwarcia nowej sali informatycznej w Zespole Szkół, której dokonał legionowski starosta Pan Jan Grabiec oraz wiceprezydent Legionowa Pan Piotr Zadrożny, klasa 4a zaprezentowała swoją wiedzę i umiejętności w programie Scratch, pracując przy 26 nowych stanowiskach komputerowych.

Wiedząc, że język programistyczny pozwala uczniom nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać, pani Elżbieta Baczewska przeprowadziła we wszystkich klasach 4, 5 i 6 lekcje związane z programem Scratch tak, aby każdy uczeń poznał programowanie na podstawowym poziomie.

W obecnym roku szkolnym obie panie kontynuują pracę w programie Mistrzowie Kodowania. We wrześniu pani Elżbieta Baczewska odbyła 16 godzinne weekendowe szkolenie na poziomie zaawansowanym. Swoimi zajęciami objęła wszystkie klasy innowacyjne, matematyczno- informatyczne. W pozostałych klasach zostaną przeprowadzone lekcje w ramach poznania i zachęcenia uczniów do samodzielnej pracy w programie Scratch.

W dniach 10-18 października odbywał się Tydzień Kodowania w Polsce, który był częścią Europejskiego Tygodnia Kodowania. Jego celem jest popularyzacja i promocja nauki programowania wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Uczniowie z klas innowacyjnych, klasa 3b gimnazjum i 5a szkoły podstawowej postanowili zorganizować warsztaty z kodowania w Scratchu swoim młodszym kolegom i koleżankom z klas pierwszych i drugich szkoły podstawowej. Na zajęciach młodzi uczniowie z wielkim zaangażowaniem przystąpili do pracy, a wyniki ich programowania dawały im dużą radość i satysfakcję. Mamy nadzieję, że dzieci „złapały bakcyla” kodowania i w dalszej edukacji chętnie będą się go uczyły i tworzyły coraz ciekawsze gry i animacje.

Za zaangażowanie i pracę w programie Mistrzowie Kodowania szkoła otrzymała certyfikat.

Obecnie klasa innowacyjna 5a pracuje nad tworzeniem bardziej zaawansowanych gier w programie Scratch i w drugim semestrze planuje zorganizować pokaz swoich prac.



Tydzień kodowania (LISTOPAD 2015)


W październiku i listopadzie z okazji Tygodnia Kodowania (CodeWeek) klasa 5a z innowacją matematyczno- informatyczną pod kierunkiem pani Elżbiety Baczewskiej zorganizowała warsztaty dla klas 1 i 2. Na zajęciach uczniowie pokazali program Scratch, na którym pracują już drugi rok w ramach projektu Mistrzowie Kodowania. Młodzi uczniowie z wielkim zaangażowaniem przystąpili do pracy, a wyniki ich programowania dawały im dużą radość i satysfakcję. O tym, jak ważne jest programowanie w dzisiejszym świecie, chyba nikogo nie trzeba przekonywać.



Dzień Scratcha (20 MAJA 2016)

Dzień Scratcha (Scratch Day) to globalne wydarzenie promujące ten coraz bardziej popularny język programowania. Został on ustanowiony z myślą o ludziach w różnym wieku, nie tylko tych, którzy poznali już tajniki kodowania, ale po to, aby mogli się oni dzielić projektami i uczyć się od siebie nawzajem. W tym roku przypada on na 14 maja, ale Mistrzowie Kodowania, program w którym uczestniczymy, zdecydował, aby zorganizować Dzień Scratcha 13 maja. Tak też zrobiliśmy w naszej Szkole Podstawowej. Uczniowie klasy 5a z innowacją matematyczno-informatyczą pod kierunkiem p. Elżbiety Baczewskiej przygotowali gry i zabawy w Scratchu i tego dnia podzielili się swoją wiedzą, swoimi projektami z uczniami klas 4 i 5. Uczniowie wypróbowując gry, podziwiali umiejętności swoich kolegów, co sprawiło, że sami zapalili się do stworzenia swoich własnych gier. Mam nadzieję, że ten ciekawy i interesujący dzień pozostanie w pamięci i przyczyni się do tego, że coraz więcej uczniów złapie bakcyla kodowania.