W roku szkolnym 2014/2015 nasze szkoły należące do Zespołu Szkół w Legionowie przystąpiły do programu Mistrzowie Kodowania, którego głównym patronem jest firma Samsung oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej. W Szkole Podstawowej nr 8 koordynatorem realizacji programu jest pani Elżbieta Baczewska, a w Gimnazjum nr 4 pani Agnieszka Czarkowska, nauczycielki informatyki.
Przed przystąpieniem do prowadzenia lekcji z uczniami obie nauczycielki przeszły 16 godzinne weekendowe szkolenia. Pani Elżbieta Baczewska rozpoczęła pracę z uczniami klasy 4a, dziś 5a, z innowacją matematyczno-informatyczną „Na planecie Info-Mat” oraz z grupą uczniów klasy 3 b i 3 d w ramach koła matematyczno-informatycznego. Pani Agnieszka Czarkowska realizuje zadania z uczniami klas innowacyjnych, matematyczno-informatycznych.
Celem realizacji programu w naszych szkołach było przeprowadzenie cyklu 16 zajęć 90 minutowych, dzięki którym dzieci i uczniowie klas starszych poznali tajniki programu Scratch. Dzięki tej umiejętności powstawały proste gry komputerowe, ciekawe animacje w których wykorzystano nowe możliwości programu Scratch. Uczniowie pracując z programem pobudzali swoją wyobraźnię, rozwijali myślenie kreatywne i doskonalili umiejętności analityczne.
Chcąc pochwalić się osiągnięciami naszych uczniów i zachęcić inne szkoły do udziału w programie Mistrzach Kodowania 9 kwietnia 2015r. nauczycielki przeprowadziły warsztaty dla uczniów i nauczycieli z legionowskich szkół dotyczące obiektowego języka programowania – Scratcha. Uczniowie zostali podzieleni na grupy reprezentujące gimnazjum i szkołę podstawową i pod kierunkiem uczniów z klasy 4a Szkoły Podstawowej nr 8 i 2vb Gimnazjum nr 4 przystąpili do kodowania. Każda grupa tworzyła swój projekt. Uczniowie szkoły podstawowej przygotowali projekt „Kot goni mysz”, uczyli się, jak zmieniać kostiumy postaci i mieli czas na zaproponowanie własnych pomysłów. Gimnazjaliści zaś tworzyli swój oryginalny labirynt z przeszkodami i niespodziankami. Po dwugodzinnej pracy każda grupa zaprezentowała jej efekty podczas wspólnego spotkania. Atmosfera w trakcie warsztatów była bardzo twórcza. Uczniowie rewelacyjnie współpracowali, a nauczyciele mogli wymienić się doświadczeniami.
Podczas uroczystego otwarcia nowej sali informatycznej w Zespole Szkół, której dokonał legionowski starosta Pan Jan Grabiec oraz wiceprezydent Legionowa Pan Piotr Zadrożny, klasa 4a zaprezentowała swoją wiedzę i umiejętności w programie Scratch, pracując przy 26 nowych stanowiskach komputerowych.
Wiedząc, że język programistyczny pozwala uczniom nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać, pani Elżbieta Baczewska przeprowadziła we wszystkich klasach 4, 5 i 6 lekcje związane z programem Scratch tak, aby każdy uczeń poznał programowanie na podstawowym poziomie.
W obecnym roku szkolnym obie panie kontynuują pracę w programie Mistrzowie Kodowania. We wrześniu pani Elżbieta Baczewska odbyła 16 godzinne weekendowe szkolenie na poziomie zaawansowanym. Swoimi zajęciami objęła wszystkie klasy innowacyjne, matematyczno- informatyczne. W pozostałych klasach zostaną przeprowadzone lekcje w ramach poznania i zachęcenia uczniów do samodzielnej pracy w programie Scratch.
W dniach 10-18 października odbywał się Tydzień Kodowania w Polsce, który był częścią Europejskiego Tygodnia Kodowania. Jego celem jest popularyzacja i promocja nauki programowania wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Uczniowie z klas innowacyjnych, klasa 3b gimnazjum i 5a szkoły podstawowej postanowili zorganizować warsztaty z kodowania w Scratchu swoim młodszym kolegom i koleżankom z klas pierwszych i drugich szkoły podstawowej. Na zajęciach młodzi uczniowie z wielkim zaangażowaniem przystąpili do pracy, a wyniki ich programowania dawały im dużą radość i satysfakcję. Mamy nadzieję, że dzieci „złapały bakcyla” kodowania i w dalszej edukacji chętnie będą się go uczyły i tworzyły coraz ciekawsze gry i animacje.
Za zaangażowanie i pracę w programie Mistrzowie Kodowania szkoła otrzymała certyfikat.
Obecnie klasa innowacyjna 5a pracuje nad tworzeniem bardziej zaawansowanych gier w programie Scratch i w drugim semestrze planuje zorganizować pokaz swoich prac.
MISTRZOWIE KODOWANIA
Tydzień kodowania (LISTOPAD 2015)
W październiku i listopadzie z okazji Tygodnia Kodowania (CodeWeek) klasa 5a z innowacją matematyczno- informatyczną pod kierunkiem pani Elżbiety Baczewskiej zorganizowała warsztaty dla klas 1 i 2. Na zajęciach uczniowie pokazali program Scratch, na którym pracują już drugi rok w ramach projektu Mistrzowie Kodowania. Młodzi uczniowie z wielkim zaangażowaniem przystąpili do pracy, a wyniki ich programowania dawały im dużą radość i satysfakcję. O tym, jak ważne jest programowanie w dzisiejszym świecie, chyba nikogo nie trzeba przekonywać.
Tydzień kodowania
Dzień Scratcha (20 MAJA 2016)
Dzień Scratcha (Scratch Day) to globalne wydarzenie promujące ten coraz bardziej popularny język programowania. Został on ustanowiony z myślą o ludziach w różnym wieku, nie tylko tych, którzy poznali już tajniki kodowania, ale po to, aby mogli się oni dzielić projektami i uczyć się od siebie nawzajem. W tym roku przypada on na 14 maja, ale Mistrzowie Kodowania, program w którym uczestniczymy, zdecydował, aby zorganizować Dzień Scratcha 13 maja. Tak też zrobiliśmy w naszej Szkole Podstawowej. Uczniowie klasy 5a z innowacją matematyczno-informatyczą pod kierunkiem p. Elżbiety Baczewskiej przygotowali gry i zabawy w Scratchu i tego dnia podzielili się swoją wiedzą, swoimi projektami z uczniami klas 4 i 5. Uczniowie wypróbowując gry, podziwiali umiejętności swoich kolegów, co sprawiło, że sami zapalili się do stworzenia swoich własnych gier. Mam nadzieję, że ten ciekawy i interesujący dzień pozostanie w pamięci i przyczyni się do tego, że coraz więcej uczniów złapie bakcyla kodowania.