Alicja Zdzich– wiceprzewodnicząca MSU
Opiekunowie: Dorota Frączkowska, Agnieszka Carbuch-Leszczyńska
Mały Samorząd Uczniowski i Samorząd Uczniowski realizuje zadania zgodne ze:
1. Statutem Szkoły Podstawowej nr 8,
2. Programem Wychowawczo – Profilaktycznym;
3. Priorytetami MEN i lokalnej polityki edukacyjnej na rok szkolny 2022/2023.
Plan pracy na bieżący rok szkolny uwzględnia także wnioski wynikające z podsumowania pracy MSU w roku szkolnym 2021/2022.
Postanowienia ogólne:
1. W szkole działa Mały Samorząd Uczniowski i Samorząd Uczniowski.
2. Mały Samorząd tworzą uczniowie klas I- III a Samorząd Uczniowski uczniowie klas IV-VIII.
3. Do organów Małego Samorządu należą samorządy klas II - III. Do organów Samorządu Uczniowskiego należą samorządy klas IV-VIII.
Struktura organizacyjna Małego Samorządu:
1. Wszyscy uczniowie klas I - III należą do Małego Samorządu, a uczniowie poszczególnych klas do samorządów klasowych.
2. Nad prawidłową realizacją zadań czuwają opiekunowie Małego Samorządu, współpracując z dyrekcją, wychowawcami i innymi nauczycielami.
Cel główny:
Rozwijanie samorządności wśród uczniów klas I- III
Cele szczegółowe:
➢ Rozwijanie wrażliwości społecznej i otwartości na problemy innych;
➢ Uwrażliwienie na problemy ekologiczne;
➢ Kształtowanie umiejętności zespołowego współdziałania uczniów w młodszym wieku szkolnym;
➢ Wspieranie i rozwijanie zdolności, zainteresowań i talentów uczniów;
➢ Stwarzanie warunków do aktywności, samooceny i samokontroli od pierwszych lat nauki szkolnej;
➢ Wdrażanie do odpowiedzialności moralnej, poszanowania odrębności przekonań, tolerancji;
➢ Zagwarantowanie uczniom przestrzegania praw ucznia wynikających ze Statutu Szkoły oraz innych aktów prawnych m. in. Konwencji Praw Dziecka;
➢ Kształcenie modelu ucznia aktywnego, umiejętnie współpracującego w zespole.
Założenia:
➢ Pobudzanie i aktywizowanie różnych form aktywności uczniów na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły;
➢ Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
➢ Zachęcanie i angażowanie uczniów do wykonywania prac na rzecz klasy, szkoły, środowiska;
➢ Prowadzenie tablicy informacyjnej Małego Samorządu Uczniowskiego;
➢ Zamieszczanie informacji dotyczących działalności MSU, udziału w konkursach, akcjach na stronie internetowej szkoły oraz w mediach społecznościowych facebook;
➢ Organizacja i udział w akcjach charytatywnych;
➢ Organizacja konkursów.
Julia Pernal – przewodnicząca SU
Karolina Pet – wiceprzewodniczący SU
Opiekunowie: Olga Kołodziej-Wójcik, Jadwiga Świderska
Cele ogólne:
► rozwijanie samorządności
► rozwijanie postaw prospołecznych, obywatelskich i patriotycznych
►pielęgnowanie tradycji szkolnych
►szerzenie znajomości Praw Człowieka, Dziecka, Ucznia
►stworzenie możliwości rozwijania demokratycznych form współżycia, współdziałania i przyjmowania współodpowiedzialności za jednostki i grupy
►uwrażliwienie na potrzeby innych osób
►edukacja ekologiczna
Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Ustawa o systemie oświaty - mówi, że Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły (art. 55).
Członkiem Samorządu Uczniowskiego stajemy się automatycznie w chwili przyjęcia do szkoły. Przestajemy nim być w momencie, gdy szkołę opuszczamy.
Niezależnie od tego, jak bardzo jesteś zaangażowany w życie szkoły – masz prawo wpływać na to, co się w niej dzieje. Możesz z tego prawa korzystać na różne sposoby – organizując szkolną drużynę piłki nożnej lub projekcje filmowe dla kolegów, uczestnicząc w spotkaniach SU lub Szkolnego Koła Wolontariatu, dekorując salę gimnastyczną na uroczystości, pisząc artykuły na szkolną stronę internetową lub organizując wystawę fotografii. Te i wiele innych działań uczniowskich to właśnie aktywność samorządu uczniowskiego – możliwości jest tyle, że każdy może znaleźć coś dla siebie!
Samorząd uczniowski jest organizacją działająca na rzecz uczniów i zarządzana przez uczniów pod okiem opiekuna. Jest organizacją niezależną od administracji oświatowej i jakiejkolwiek partii czy ugrupowań politycznych. To uczniowie decydują, jakimi sprawami samorząd będzie się zajmował. Dlatego pole działania samorządu jest właściwie nieograniczone.
Samorząd reprezentuje interesy uczniów wobec nauczycieli, rodziców, administracji oświatowej. Samorząd poprzez swoje działanie wywiera wpływ na życie szkoły, może współdecydować o sprawach jej dotyczących.
Samorząd jest organizacją demokratyczną. Uczniowie w sposób nieskrępowany wybierają swoich przedstawicieli, mogą uczestniczyć w tworzeniu i realizacji programu pracy samorządu. Daje to każdemu uczniowi szansę znalezienia swojego miejsca w szkole.
Cele szczegółowe:
• rozwijanie samorządności i działań demokratycznych oraz postaw prospołecznych, obywatelskich i patriotycznych;
• pielęgnowanie tradycji szkolnych;
• stworzenie możliwości rozwijania demokratycznych form współżycia, współdziałania i przyjmowania współodpowiedzialności za jednostki i grupy;
• propagowanie znajomości Praw Człowieka, Praw Dziecka oraz Praw Ucznia;
• organizowanie i zachęcanie uczniów do działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, rozrywkowej oraz naukowej na terenie szkoły;
• uczenie postaw tolerancji, szacunku, otwartości i życzliwego dialogu wobec każdego człowieka;
• uwrażliwienie na potrzeby innych osób;
• edukacja ekologiczna;
• akcje charytatywne;
• stały kontakt z Dyrekcją Szkoły.