w klasach czwartych i siódmych od roku szkolnego 2021/2022
1. Innowacja polonistyczno – językowa „W rytmie rock and rolla na języku polskim i angielskim” (rozszerzenie programowe z języka polskiego – 1 godz. i języka angielskiego – 1 godzina w klasach 4 - 6).
Program innowacji polonistyczno – językowej „W rytmie rock and rolla na języku polskim i angielskim” został oparty na podstawie programowej języka polskiego i języka angielskiego dla klas IV – VI. Założeniem i głównym celem programu innowacji jest rozwijanie umiejętności polonistycznych, językowych, przygotowujących ucznia do świadomego uczestniczenia w przyszłości w życiu kulturalnym, doskonalenie umiejętności sprawnego komunikowania się, odczytywania i interpretowania różnych tekstów kultury, samodzielnego redagowania tekstów w oparciu o zorganizowane działania indywidualne i zbiorowe uczniów. W ramach realizowanej innowacji zostanie położony nacisk na: doskonalenie umiejętności poprawnego mówienia w różnych sytuacjach komunikacyjnych, rozwijanie umiejętności techniki czytania jako umiejętności warunkującej sprawne nabywanie wiedzy ze wszystkich przedmiotów, uważne słuchanie tekstów literackich i przygotowanych przez nauczyciela,
w tym programów radiowych, telewizyjnych, tekstów informacyjnych, piosenek, wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego gromadzonego wokół różnych tematów z wykorzystaniem bogatego zasobu frazeologii, propagowanie czytelnictwa, poznawanie uznanych i wartościowych utworów literackich z klasyki polskiej i obcej, promowanie innowacyjności w nauce języków obcych. Uczniowie będą mieli możliwość realizować projekty edukacyjne oparte na występowaniu, prezentowaniu swoich umiejętności językowych, artystycznych.
2. Innowacja matematyczno - językowa „Na planecie Anglo – Mat”. Program innowacji będzie realizowany w ramach zajęć matematyki i języka angielskiego w zwiększonym wymiarze godzin – 1 godzina matematyki i 1 godzina języka angielskiego w klasach 4-6 szkoły podstawowej.
Główne cele do zrealizowania to kształtowanie twórczego myślenia, rozwijanie oryginalności rozumowań, nabywanie umiejętności prawidłowego analizowania, wnioskowania i uzasadniania, kształcenie swobody posługiwania się terminami i pojęciami matematycznymi.
W zakresie języka angielskiego praca będzie polegała na zwiększeniu motywacji oraz rozbudzenia pasji do nauki języka angielskiego, uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego, przygotowanie uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach z języka obcego, realizacja projektów międzynarodowych.
3. Innowacja pedagogiczna „MaTech” dla uczniów klasy IV-VI szkoły podstawowej realizowana na zajęciach matematyki i techniki w wymiarze 1 godz. w tygodniu.
Innowacja zakłada realizowanie zajęć oparty na uczeniu się przez doświadczenie. Zaplanowane zadania w ramach każdych zajęć wpiszą się w poszczególne etapy cyklu zgodnie z modelem efektywnego uczenia się. Głównym założeniem innowacji jest stosowanie umiejętności matematycznych uczniów w ich otoczeniu – dom, rodzina, środowisko lokalne. Ponadto zdobywanie wiedzy, zwiększenie aktywności uczniów, ukazanie atrakcyjności matematyki, wskazanie jej praktycznego za zastosowania w życiu codziennym, rozwijanie rozumowania opartego na twardych dowodach i wyliczeniach.
4. Innowacja matematyczno – językowa „Maths and English? Why not?! Matematyka i angielski? Dlaczego nie?!” – innowacja realizowana na 1 godzinie języka angielskiego i 1 godz. matematyki w cyklu dwuletnim (klasa VII -VIII) jako kontynuacja innowacji językowej.
Celem wprowadzenia innowacji jest kształtowanie u uczniów umiejętności rozumowania, korzystanie z informacji czy wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce. Uczeń rzadko ma możliwość zweryfikowania swojej wiedzy w konkretnej sytuacji. Innowacja ta ma zaciekawić uczniów, pobudzić ich kreatywność i twórcze myślenie. Zajęcia uświadomią uczniom, że matematyka jest użyteczna i bardzo pomaga w rozwiązywaniu różnych problemów. Innowacyjność polegała będzie między innymi na prowadzeniu różnorodnych ćwiczeń praktycznych z wykorzystaniem języka angielskiego. Zajęcia będą dotyczyły zagadnień związanych z pobytem w restauracji, w kuchni, w sklepie, w banku, w sklepie budowlanym, w podróży. Zgromadzone dane i materiały wykorzystamy do rozwiązywania zagadnień matematycznych: obliczenia pieniężne/walutowe, skala i plan, obliczenia procentowe, wyrażenia dwumianowane (zamiana jednostek nie tylko w systemie metrycznym), oprocentowanie: oszczędności i kredytów, obliczenia geometryczne. Na zajęciach matematyki nauczyciel będzie rozbudzał i pogłębiał uzdolnienia i zainteresowania matematyczne, doskonalił umiejętności matematycznego i twórczego myślenia uczniów, rozwijał wyobraźnię, myślenie abstrakcyjne i logiczne rozumowanie. Dodatkowa godzina języka angielskiego zostanie przeznaczona na rozwijanie wiedzy i umiejętności językowych w ramach wszystkich kompetencji językowych: mówienie, czytanie, słuchanie, poszerzenie zasobu słownictwa, motywowanie uczniów do systematycznej pracy projektowej, uczenie współpracy w grupie.
5. Innowacja językowo–geoekologiczna „Around the World with English - Dookoła świata z językiem angielskim. Bliżej natury – bliżej języka.” (kontynuacja innowacji z klas 4 - 6). Program innowacji dla klasy językowo - geoekologicznej realizowany będzie w ramach zajęć z języka angielskiego i geografii w zwiększonym wymiarze godzin: język angielski – o 1 godzinę w klasie VII i VIII, geografia – o 1 godzinę w klasie VII i 2 godz. w VIII.
Innowacja wzbogaca treści programu o nową tematykę, zwiększa ilość doświadczeń do samodzielnej realizacji przez uczniów oraz zwiększa ilość zajęć terenowych. Obserwacja, doświadczalne badanie zależności przyczynowo -skutkowych oraz twórcze eksperymentowanie to podstawowe metody poznawania otaczającego świata na lekcjach geografii. Twórcze, samodzielne i aktywne zdobywanie wiedzy przez uczniów przyniesie wiele korzyści w dalszych etapach nauki, a pomysłowość i kreatywność pozwolą na praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w życiu codziennym.
Innowacja ma podnieść motywacje uczniów do nauki języka i uświadamianie, jak ważne jest posługiwanie się językiem angielskim w celu samodzielnego podróżowania, komunikacji międzynarodowej, czy nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami z innych krajów. W toku trzyletniego procesu edukacyjnego nacisk będzie położony na rozwijanie zdolności językowych uczniów przy wykorzystywaniu różnorodnych metod i form pracy pozwalających na kontakt z żywym językiem. Uczniowie będą przygotowywali scenki, by ćwiczyć praktyczne wykorzystanie środków językowych i słownictwa w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Będą doskonalili swoje umiejętności językowe poprzez czytanie lektur obcojęzycznych, pracę z oryginalnym tekstem piosenki, filmem w oryginalnym języku.